mandag 25. januar 2016

Gavepose - tutorial


Lagde flere slike poser før jul, etter å ha sett de første gang hos Ingvill. Fant ingen tutorial på de den gang,  så nå har jeg laget en egen:

Kutt til kartong, slik at den vil passe cellofan pose-størrelsen du benytter. Du kan feks også lage gavepose som passer rundt en ferdig innpakket pose godteri.

Min kartong blir kuttet til 5"12". 


Så preger / scorer jeg på 3,5", 5" og 9,75". 


Jeg kutter mønsterark som passer det største feltet i enden av kartongen min. Limer denne på. Dette vil bli fronten på posen. 

Jeg velger en dies som passer til vindu og stanser ut. 


Stanser ut pyntekant med borderpunch langs den andre kortsiden av kartongen. Kutter til et mønsterark som passer dette feltet, og stanser ut pyntekant på mønsterarket også, før jeg limer dette fast. Dette feltet utgjør klaffen som vises i front på posen. 


Nå ser prosjektet ut slik som dette: 


For å lage toppåpning til at selve cellofanposen kan stikke opp, bruker jeg en sirkeldies. Det er mange måter å gjøre dette på, her viser jeg hvordan du kan stanse ut i brettet kartong. 


Når jeg nå bretter posen sammen, kan vi se at toppåpning og vindu er ok plassert; 


Nå kan godteriposen puttes i: 


Jeg velger å bruke gluedots til å lukke fronten på gaveposen: 


Nå er selve posen klar, og pyntingen gjenstår. Jeg stanser ut en Gledelig jul tekst i rød mosegummi.



Limer teksten på posen, og pynter itt ekstra med en banner litt innpå vinduet og hjertet i rød mosegummi. 


For å tone det skarpe rød litt ned, og samtidig gi prosjektet et ekstra vinterlig preg, dabber jeg snøeffekt på mosegummien: 


Etter å til slutt ha pyntet med en flott snøkrystall i chipboard er posen ferdig, og klar til å gis bort:








Mønsterarkene jeg har brukt er fra Studiolight, Gledelig Jul-dies fra kort og godt, snøkrystall chipboard fra Wycinanka. 


5 kommentarer:

  1. Så flott der er :-) Kjekk å gi, kjekk å få :-)
    Gina

    SvarSlett
  2. Den var fin. Takk for at du deler😃

    SvarSlett
  3. Denne var utrolig søt og ikke minst knallfin ! :D
    Tusen takk for tutorial :D

    SvarSlett
  4. Denne var utrolig søt og ikke minst knallfin ! :D
    Tusen takk for tutorial :D

    SvarSlett

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.