mandag 15. mai 2017

Mixed media lerret, med steg for steg beskrivelse

Jeg synes det er rasende morsomt å lage lerret, men det blir dessverre ikke så ofte jeg får tid og anledning til å lage slikt. For det er nettopp det, at jeg trenger en anledning - en mottaker. I dag vil jeg vise frem et lerret jeg laget i anledning en konfirmasjon. Jeg er langt i fra noen ekspert på området, men har likevel tatt bilder steg for steg og inviterer dere inn i min kreative prosess rundt det å lage et lerret.


Før jeg setter i gang finner jeg frem diverse medium jeg kommer til å få bruk for: gesso, modeling paste, maling, spray osv. Jeg finner også frem ting og tang jeg tror jeg kommer til å bruke: chipboard, papirbiter, netting, diverse metall og i dette tilfelle også bilder. Jeg liker å ha alt for hånden, for når den kreative prosessen er i gang er det greit å slippe og lete etter noe man trenger. Selve lerretet måler ca. 20x20 cm.

Neste steg for meg er å finne ut hva mine hovedelementer skal være, og så leker jeg meg litt med dem oppå lerretet til jeg finner et oppsett jeg er fornøyd med.

Når jeg er fornøyd med oppsettet kan jeg sette i gang med bakgrunnen - selve lerretet. Jeg liker å tilføre forskjellige strukturer, så det første jeg gjør er å feste litt finmasket plastnetting til bakgrunnen ved hjelp av modeling paste. Når jeg jobber med lerretet bruker jeg ikke varmepistol, da lar jeg ting lufttørke og det tar derfor ganske lang tid. Dette fordi jeg ofte bruker materialer som ikke tåler varme, som feks. plastnettingen jeg har brukt her.

 Mens første trinn på bakgrunnen tørker, grunner jeg hovedelementene med gesso. Sirkler og tekst er chipboard fra Scrapiniec, gitaren fra ScrapFX og rammen er et plastarmbånd.

Når modeling pasten har tørket på bakgrunnen, limer jeg fast første element til bakgrunen. Her var det pappen i en blomsterpakke, nå grunnet med gesso spray. Jeg finner frem en stensil jeg ønsker å bruke, nok en måte å skape struktur i bakgrunnen på, og bruker den sammen med Marabu Akryl Mousse.

Før jeg går videre nå velger jeg å tape rundt kanten av lerretet med washitape. Dette fordi jeg enda ikke har bestemt meg for om jeg vil ha kanten hvit eller om den skal være en annen farge. Som dere kanskje skjønner, så blir veien litt til mens man går på slike prosjekter.

Når akryl moussen har tørket legger jeg igjen på hovedelementene og sjekker at jeg er fornøyd med plasseringen før jeg limer dem fast. Jeg limer IKKE fast bildet og rammen over det enda. Det blir jo litt klin og klæsj, og jeg vil ikke risikere å ødelegge bildet. Jeg limer heller ikke fast gitaren og teksten helt enda, for da blir det litt vanskelig å komme til under dem og dekke med farge. Metallpynt som kan være aktuell hentes frem.

Så prøver jeg meg litt frem med plasseringen av metallpynten. (Merk: tekst, gitar og bilde m/ramme ligger fortsatt løst oppå) Når jeg er fornøyd limer jeg det fast. Her er det bare til å slippe seg løs og prøve seg frem. Kjempemoro!

Når all lim er tørket går jeg over metallpynten med gesso og lar det tørke.

Deretter går jeg over hele lerretet med gesso. For meg er det litt viktig at hele lerretet, med pynt og alt, har samme grunning slik at sprayen som skal påføres i neste steg ikke reagerer ulikt mot de forskjellige elementene.

Jeg flytter lerretet over i en pizzaeske for å unngå mest mulig søl utover pulten og det som står der. Så er det frem med sprayen! Jeg ønsker noe mørkt i bunn, så da er det sort spray jeg henter frem. Dette er Marabu Art Spray og den sprayer jeg over.

Slik ser det ut etter å ha tørket etter første runde med spray.

Nå limer jeg på teksten og gitaren. Rammen ligger fortsatt til side.

Så sprayes både lerretet og rammen med sort spray en gang til.

 Fargen ble ikke helt så sort som jeg hadde sett for meg, så for å få en enda dypere og mer beksvart farge, maler jeg med sort akrylmaling.

Når malingen har tørket begynner jeg å tilføre farge. Jeg henter frem enda en Marabu art spray, denne i fargen petrol. Jeg sprayer over hele lerretet, men ikke jevnt over hele. Mest farge tilfører jeg over pynte-elementene.

Som dere ser har jeg brukt mye spray. Nå skal dette få tørke godt.

I neste steg henter jeg frem den sølvfargede art sprayen. Den gir en fin metalisk effekt.

 Når sølvfargen har tørket splætter jeg over med den sorte sprayen igjen.

 Jeg påfører litt sort maling igjen over enkelte områder hvor det ble litt mye spray. Etter det har tørket ser lerretet nå slik ut.

Jeg ønsker å fremheve teksten litt mer og velger derfor å male denne med den sølvfargete sprayen. Da sprayer jeg enkelt litt i et plastbeger og bruker en liten pensel.

Jeg stryker også litt sølv over nettingdetaljene i bakgrunnen, dette for å fremheve dem litt og gjøre uttrykket litt mindre "flatt".

Rammen som skal over bildet til slutt, som her ligger til høyre ved siden av lerretet, får også en runde med malerpensel og sølvspray.

Så henter jeg frem igjen art sprayen i petrol for å gjøre samme teknikk. Her er det gitaren og de forskjellige pynte-elementene som skal fremheves. Påføres med pensel.

Det blir en ganske sterke farge, så for å dempe den litt og gjøre den litt mer ujevn/røff, så dytter jeg forsiktig nedpå med et papir.

Da blir det seendes slik ut. 

Rammen får samme behandling. Male med spray først, deretter dytte litt med papir.

Så tar jeg igjen sølv og petrol også helt i ytterkant av lerretet og lager en slags "innramming". Her har jeg brukt fingeren og bare strøket langs kanten i to lag. Du kan fint bruke pensel, men jeg liker at det ser litt mer tilfeldig ut og den effekten oppnår jeg lettest ved å bruke fingeren.

Et litt nærmere bilde av kanten.

Når jeg nå er fornøyd med lerretets utseende limer jeg rammen over bildet.

Og deretter limer jeg det hele fast til lerretet.

Jeg fjerner maskeringen rundt kanten og maler den sort. Det ble litt for stor kontrast med hvite kanter fant jeg ut, men dette er smak og behag.

Og slik ble lerretet da helt ferdig. Mørkt med litt metaliske effekter, ja, nesten litt grunge-aktig.

 Et nærmere bilde av detaljene.

Global Hobby og Kunst distribuerer innenfor Norge et stort utvalg av kunstnermateriell som bla. lerret, høykvalitets akrylmaling, produkter fra Marabu og mye mer. For liste over forhandlere/butikker, ta en titt HER.

Ønsker du mer inspirasjon til lerret, kanskje i et annet format, så kan du ta en titt HER på et jeg laget tidligere.

Ønsker dere alle en kreativ dag!



1 kommentar:

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.