mandag 3. juli 2017

Å scrappe bursdagsbarnet

Hei! I dag vil jeg dele noen tips, triks og tanker rundt det å scrappe bursdag - eller nærmere bestemt bursdagsbarnet. Her hos oss skjer det ofte så mye under en bursdagfeiring, mye som skal ordnes og mange man vil prate med, så det å ta bilder blir ofte glemt... Men jeg prøver å få til en liten fotoseanse med bursdagsbarnet enten rett før eller rett etter besøket, så jeg i alle fall har noen bilder til albumet.

Man kan jo enkelt og greit lime bilder fra dagen/bursdagsbarnet, skrive noen linjer og la det være med det... Jeg liker å gå litt mer i dybden og bruke denne merkedagen til å reflektere litt over hvem/hvordan barnet er akkurat NÅ. Er det noe spesielt det er opptatt av, noen morsomme fakter osv. Under her viser jeg hvordan jeg har dokumentert femåringen min.

Tips nr. 1: Bruk opp tallene dine.
Dette tipset handler ikke så mye om dokumenteringen, men mer det å ta et skikkelig innhugg i samlingen av tall. Jeg sitter i alle fall igjen med massevis av tall fra både Thickers-alfabeter og andre, og det føltes veldig godt å få brukt opp en del av dette. Jeg har også stanset ut noen tall med bla. Sizzix dies for å få litt mer innspill av de "riktige" fargene.


Alle mønsterarkene jeg har brukt kommer fra Studiolight - Celebrate Spring. Innimellom alle tallene har jeg noen stjerner i chipboard fra Wycinanka. Piler og drømmefanger i chipboard fra Scrapiniec.


Happy birthday banner i kork kommer fra Freckled Fawn. De søte sommerfuglene er klippet ut fra Studiolight mønsterark. Enamel dots fra blant annet Staz og Papirdesign.


 Tips nr. 2: En ting han/hun er opptatt av.
 Det kan være en sang, en daglig rutine, en kjær eiendel osv. I mitt tilfelle gjelder dokumentasjonen noe vi kalte for femåringsgreie, som i bunn og grunn gikk ut på å bli mer selvstendig.
Denne LOen har jeg laget i str. 9x12", noe som er et nytt format for meg.


Mønsterark og farger går igjen fra den forrige LOen. Søte små sommerfugler i chipboard fra Wycinanka.


Tips nr. 3: Favoritter!
Her kan man ramse opp flere av favorittene. Mat, sang, film, venner, leker osv.


Her har jeg drodlet rundt bildet og deler av mønsterarket.


Både hjerteklistremerkene og enamel hjertene er fra Staz.


Tips nr. 4: Ta vare på bursdagskortene.
Da jeg selv var barn tok jeg alltid vare på bursdagskortene jeg fikk og den tradisjonen har jeg ført videre til mine barn. Jeg synes disse mappene fra Becky Higgins er supre til slike ting. Her er kortene til min datter samlet i to stk, en fra familiebesøket og en fra barnebesøket. Mappene har en 3x4 lomme foran hvor man kan sette et bilde eller tekst. Jeg har brettet 4x6 kort i to slik at jeg fikk plass til å skrive inni samtidig som som det er et bilde på fremsiden.


Noen andre tips:
-"Spørsmål og svar"
-Scrappe et selvportrett som barnet har tegnet/malt
-La barnet være med å lage sin egen bursdags layout

Håper noen av disse tipsene var nyttig for deg.
Det finnes sikkert enda flere, legg gjerne igjen tips i kommentarfeltet om du har noen du vil dele.

Produkter fra Studiolight, Staz, Sizzix og mosegummi distribueres i Norge av Global Hobby og Kunst.

Ønsker dere en kreativ og flott dag!

1 kommentar:

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.