onsdag 9. august 2017

Mixed Media med Marabu Art Crayons

Etter en stillestående periode i scrappekroken min, følte jeg et stort behov for å gjøre noe nytt! Noe lekent, fargerikt og helt annet en det jeg vanligvis gjør.

Jeg lot meg fascinere og imponere gjennom ulike tutorials på nett, hvor ulike Mixed Media teknikker blir presentert. Jeg fant ut at jeg ville lære mer om dette og har sett utallige filmer om teknikker, metoder, produkter og stilarter innen denne lekne fargerike verden. 

Det er ikke til å stikke under en stol, at når man ser slike inspirasjons-videoer, da får man lyst  shoppe litt ;) Og som sagt så gjort... jeg har investert i mine første Marabu Mixed Media Art Crayons!! I kombinasjon med Gesso og Marabu Mixed Media Art sprayer, har jeg tatt fatt på en helt ny vei i min scrappeverden, og i dag vil jeg dele mitt første forsøk med dere.



Jeg har lagt en plan i bakhode mitt om å lage 12 slike ulike sider, en for hver måned. Denne vil jeg ha på veggen min, til oppmuntring og påminnelse om de små viktige ting i hverdagen ;)

Her kommer litt informasjon om framgangsmåten min: 


Jeg startet med blanke ark, her er str A5. Jeg limte på div tags jeg hadde liggende, uten å tenke så nøye på farger. Deretter grunnet jeg hele arket med Marabu Mixed Media Gesso. Med en slik base beskytter jeg arket mitt, og gjør det lettere å jobbe med crayons og sprayer. Det gjør også at jeg kan bruke vann på arket uten at det krøller seg nevneverdig.


Når gessoen tørket helt, var det bare å begynne å leke! Jeg startet først med å farge ytterkantene av firkantene med blåtoner fra settet Mixed Media Art Crayon - Blue Ocean. Jeg har brukt alle de 4 ulike fargene her, for å skape dybder og skygger litt her og der. Fargene i settet heter: Gentian - Skyblue - Plum - Lavender, og matcher hverandre perfekt! De matcher også Marabu sine Art Sprayer helt supert, så jeg supplerte med fargene lavendel og sitrongul, for å løfte siden litt ekstra. Når jeg så meg fornøyd med bakgrunnen, valgte jeg å skyggelegge med en sort aquarell blyant og vannpensel for å få den "flytende" effekten.


Så var det å pynte litt ekstra. Jeg har brukt chipboard fra Wycinanka, som jeg farget sort for å skape kontrast. Den er blikkfang her, fokuspunkt om du vil, og sier litt om reisen min inn i dette prosjektet. Jeg har valgt noen passende tekststrimler, og klippet ut nydelige sommerfugler fra KristieArt Design. Til slutt litt små detaljer med hvite splatter og dotter her og der.


Et utrolig spennende og lekent prosjekt! Dette skal vi gjøre mer av folkens :D

Har bare lyst å si litt om min erfaring med Marabu Mixed Media Art Crayons, for disse var utrolig morsomme å jobbe med! De er veldig myke og pigmentsterke, så det kreves lite farge for å få stor effekt og mye å jobbe med. Det er lettest å jobbe med stiftene på en grunnet bakgrunn, feks med gesso eller clear gesso. Da er de myke å jobbe utover, man unngår harde streker og de kan lett mixes inn i hverandre også. Siden dette er aquarellstifter, reagerer de utmerket med vann og her kan man både spraye med vannflaske, eller jobbe med vannpensel av feks typen Sakura Whaterbrush som jeg selv bruker. Her har jeg forøvrig jobbet med tørre kritt og fingertupp, men de funker fint å gni utover med både svamp og pensel. 

Jeg opplever at kritten herdes litt når den får ligge en stund etter at prosjektet er ferdig, så den smitter ikke av eller blir smusset utover når man er ferdig. Om man ønsker kan man fixere med fixativspray. 

Ble du inspirert?!?! :D Marabu Mixed Media og Sakura produkter føres gjennom Global Hobby og Kunst her i Norge. Sjekk ut din nærmeste forhandler og gi det et forsøk da vel ;)
For en nærmere titt på Marabu Mixed Media produkter, ta en titt HER.


2 kommentarer:

  1. Åhh, råstilig! Knallfine farger også...herlig "skygge-legging" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Tone, det er alltid så hyggelig med tilbakemelding fra deg :) Og dette var riktig moro å leke med! Ok med litt fargelek i blant :)

      Slett

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.